“Inclusieve buitenschoolse opvang is opvang buiten de schooluren, waarin kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften samen met kinderen zonder specifieke ondersteuningsbehoefte hun vrije tijd spenderen. Men gaat uit van sterktes van de kinderen er spelen in op de noden en vraag van alle kinderen. En dit alles zonder in te boeten aan kwaliteit.”

Specifieke ondersteuningsbehoefte?!
De term spreekt voor zich: kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte zijn kinderen die meer ondersteuning of zorg vragen dan andere kinderen. Wanneer we het over inclusieve opvang hebben, denken we meteen aan kinderen met een beperking. Maar niet enkel deze kinderen vallen onder de noemer specifieke ondersteuningsbehoeften, je mag het veel breder bekijken dan dat.
Kinderen met een chronische ziekte, kinderen met emotionele- of gedragsproblemen, kinderen met een ontwikkelingsachterstand en kinderen met een problematische of moeilijke thuissituatie vallen onder de term ‘kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte’.
Wat?
Alle kinderen zijn welkom bij KIKOEN. Wij willen alle schoolgaande kinderen de kans geven om hun vrije tijd met andere kinderen door te brengen, zich welkom te laten voelen en zich ten volle laten ontwikkelen, elk op zijn eigen tempo en in zijn eigenheid.
Daarom bekijken wij inclusieve opvang veel breder dan hier boven beschreven. Daarom spreken wij van kinderen die extra zorg vragen/nodig hebben. Wat daar draait het om: élk kind heeft noden, sommige kinderen meer dan anderen, om welke reden dan ook. Het is onze ambitie om deze noden te zien en er zo goed als mogelijk op in te spelen.
In nauwe samenwerking met ouders en met het welzijn van het kind als hoofddoel willen wij deze uitdaging aangaan!


Waarom?
Waarom niet is misschien een betere vraag! Wij vinden het onze maatschappelijke plicht. Daarnaast zijn we er ook van overtuigd dat inclusieve kinderopvang een verrijking is voor kinderen, begeleiders en ouders:
- Kinderen die extra zorgen vragen krijgen de kans hun vrije tijd door te brengen tussen leeftijdgenoten, samen met broer of zus.
- Kinderen groeien op in een omgeving die diversiteit ademt, ze krijgen een ruimer wereldbeeld.
- Ouders krijgen de keuze tussen regulieren of gespecialiseerde opvang.
Hoe?
In onze organisatie werken we hard rond inclusie. We willen onze inclusieve werking sterker maken en begeleiders ondersteunen in het opvangen van kinderen die extra zorgen vragen. Met behulp van het project ‘Drie sterren inclusie’ willen we onze opvanglocaties klaarmaken voor kinderen die extra zorg vragen. Hierin werken we aan de basiskwaliteit van onze opvanglocaties, wat alle kinderen ten goede komt. Meer info vind je hier.
Sinds 2024 werken we met een sterrol inclusie. Vanuit elke opvangwijk is er een begeleider die de sterrol inclusie opneemt. Deze sterrolhouder heeft de opdracht om het thema inclusie warm te houden in het wijkteam. Onder begeleiding van de inclusiecoach brengen we de sterrolhouders tweemaandelijks samen voor ervaringsuitwisseling & inhoudelijke sessies. De sterrolhouders zijn het aanspreekpunt voor teamcoach & inclusiecoach en houden het contact met de ouders warm.

Wil je meer informatie over onze inclusieve werking?
Neem dan contact op met Jasmien, onze pedagogisch medewerker.
