Na een schooldag hebben kinderen andere noden dan tijdens de lesuren. Ze willen spelen, kiezen, even tot rust komen of net hun energie kwijt. De manier waarop een ruimte is ingericht, bepaalt in grote mate of dat lukt. In gedeelde ruimtes – zoals klaslokalen of polyvalente zalen – is dat niet altijd vanzelfsprekend. Inrichting wordt zo een sleutel om de overstap van school naar vrije tijd mogelijk te maken.

 


De uitdaging

Scholen zijn ingericht om te leren, niet om vrij te spelen. Tafels en stoelen domineren de ruimte, spullen staan vaak opgeborgen of zijn niet toegankelijk voor kinderen, en gezelligheid of rustplekken ontbreken. In gedeelde lokalen is er bovendien weinig mogelijkheid om materialen of inrichting te laten staan. Hoe maak je van zo’n ruimte toch een plek waar kinderen zich welkom voelen?


Onze aanpak

We vertrekken altijd vanuit het perspectief van kinderen. Wat helpt hen om de overgang te maken van schooltijd naar vrije tijd? We betrekken onze opvangteams bij het inrichten en kiezen materialen die uitnodigen tot spel. We richten ruimtes zo in dat ze herkenbaar en uitnodigend zijn, ook al worden ze overdag anders gebruikt. We werken met een mobiele en modulaire inrichtingen hoekjes zodat we ons kunnen aanpassen aan evoluerende interesses, nieuwe doelgroepen of een andere locatie. We creëren duidelijke zones voor rust en actie.

In veel locaties starten we met een beperkte ruimte, maar benutten we die optimaal. We trekken ook regelmatig naar buiten of gebruiken andere delen van de school, zoals gangen of open zones. Zo maken we met weinig vierkante meters toch veel mogelijk.


Wat hebben we geleerd?

  • Less is more: we vermijden een overaanbod aan prikkels, kleuren en materialen
  • Mobiel en multifunctioneel materiaal is onmisbaar in gedeelde ruimtes: wat je snel opzet en weer opbergt, maakt flexibele werking mogelijk
  • Duidelijke zones voor rust en actie: scheiding zorgt voor overzicht en voorkomt overprikkeling;
  • Stimulerende omgeving: de inrichting nodigt uit tot ontdekken, met duidelijke functies en aandacht voor veiligheid;
  • Natuurlijke en warme materialen zorgen voor een huiselijke sfeer – met tapijten, kussens, planten of doeken maak je van een klas een veilige en rustgevende omgeving
  • Herkenbaarheid en structuur geven houvast – vaste hoekjes, vertrouwd materiaal en herkenbare routines werken
  • Inrichting is ook een vorm van communicatie – ze toont aan kinderen: ‘hier mag je kiezen, spelen, ontspannen’


Ruimte maken voor vrije tijd

Inrichting is voor ons meer dan ‘gezellig maken’. Het is een manier om kinderen houvast, keuzevrijheid en speelruimte te geven. Ben je zelf aan het puzzelen met een opvangruimte? We delen graag onze inzichten en ervaringen – neem gerust contact op.

Contacteer ons!