
Op zoek naar de geschikte locatie: infrastructuur als vertrekpunt voor kwaliteit
Een goede opvang start met een goede plek. De juiste ruimte maakt het mogelijk om kinderen rust, vrijheid en speelkansen te bieden na schooltijd. Maar in de praktijk is die “juiste plek” niet altijd zomaar beschikbaar. Zeker in een schoolomgeving is het zoeken, afwegen en creatief puzzelen.
De uitdaging
Scholen zijn vaak niet ingericht met opvang in gedachten. Er is weinig extra ruimte, lokalen zijn overdag intensief in gebruik en het delen van infrastructuur roept soms praktische of emotionele bezwaren op. Waar laten we het spelmateriaal? Wie mag de ruimte gebruiken en wanneer? Hoe zorg je voor herkenbaarheid als je geen vaste plek hebt?
We vertrekken meestal vanuit een compacte, vaste plek, maar beperken ons daar niet toe. We trekken vaak naar buiten, gebruiken gangen of open zones als spelruimte of wijken uit naar andere plekken binnen of buiten de school. Die flexibiliteit zorgt ervoor dat we ook met beperkte vierkante meters toch volwaardige opvang kunnen bieden.


Onze aanpak
We starten telkens vanuit de noden van kinderen: waar kunnen zij tot rust komen, vrij spelen en zich veilig voelen? We bekijken samen met scholen welke ruimtes mogelijk zijn en hoe we die functioneel én sfeervol kunnen inrichten voor opvang. Vaak denken we out-of-the-box: een klein lokaal kan perfect werken, zolang het overzichtelijk en gezellig is. Ook polyvalente ruimtes zijn soms bruikbaar, mits slimme inrichting en duidelijke afspraken.
Het is ook erg belangrijk om een goed beeld te hebben van de doelgroep. De volgende elementen zijn hierbij essentieel:
- aantal en leeftijd van de kinderen: we stemmen de grootte en inrichting van binnen- en buitenruimtes af op de leeftijdsverdeling (kleuters versus lagereschoolkinderen) en het aantal op te vangen kinderen
- balans tussen rust en actie: elk kind moet zowel rust als beweging kunnen opzoeken. De binnenruimte biedt een veilige basis voor rust en zorgmomenten (‘huistijd’). Met een doordacht buitenaanbod creëren we een gevarieerde en uitdagende speelomgeving (= uitleeftijd)
- doordacht gebruik van buitenruimte: we creëren een gevarieerde, prikkelende buitenomgeving waar kinderen zich vrij kunnen bewegen en ontdekken
Wat hebben we geleerd?
- Een gedeelde ruimte werkt pas als er duidelijke afspraken zijn over gebruik, materiaal en opstelling
- Slimme inrichting geeft mogelijkheden: mobiele meubels, flexibel materiaal
- Herkenbaarheid in de ruimte is cruciaal voor kinderen, ook in een gedeeld lokaal
- Kleine ingrepen maken vaak het grootste verschil: een kastje, een mat, een rustig hoekje
- Flexibiliteit helpt: zowel in inrichting als in mindset
- Een gedeeld draagvlak tussen school en opvang is essentieel, als iedereen het belang van die plek erkent, ontstaat er ruimte om samen te zoeken
- Multifunctioneel denken werkt, zolang je de leefwereld van kinderen centraal blijft stellen


Samen zoeken loont
We geloven niet in één perfecte oplossing. Elke school, elk gebouw is anders. Maar telkens opnieuw merken we: als opvang en school samen zoeken met het kind voor ogen, dan vinden we een plek die werkt, zelfs als die in het begin niet ideaal lijkt.
Ben je als lokaal bestuur of school ook op zoek naar een werkbare plek voor opvang in of rond de school? We denken graag met je mee – samen vinden we meer dan je denkt.
Contacteer ons!