KIKOEN werkt aan drie sterren inclusie

Onze begeleiders van KIKOEN Olen & KIKOEN Retie hebben de afgelopen weken niet stil gezeten. Samen met Jasmien, pedagogisch ondersteuner bij KIKOEN, hebben zij de eerste stappen richting een „drie sterren inclusie“ gezet.

Wat is dat nu: „drie sterren inclusie“?

Het afgelopen jaar ging Jasmien aan de slag met volgende uitdagingen om onze werking te verbeteren voor kinderen die extra zorgen vragen:

  • Hoe kunnen wij onze opvanglocaties klaar maken voor kinderen met specifieke zorgbehoeften?
  • Hoe kunnen wij het beste tegemoet komen aan de zorgvraag van kinderen?
  • Hoe kunnen wij begeleiding de nodige ondersteuning bieden?

Het onderzoek dat Jasmien hierrond deed, resulteert in een sterren systeem waarin elke KIKOEN-locatie één, twee of drie sterren kan verdienen. Ze doen dit door aan de vereisten per ster te voldoen. Hoe meer criteria voldaan, hoe meer sterren ze verdienen.

Bij de eerste ster focussen we vooral op het creëren van duidelijkheid en structuur. Praktische hulpmiddelen hiervoor zijn: pictogrammen, foto“s van begeleiding en daglijnen die de structuur van de dag visueel weergeven. Als de eerste ster bereikt is, maken we de opstap naar een volgende ster. Elke extra ster zal wat meer werk en intensievere begeleiding vragen.

In de gemeente Olen & Retie is de start gemaakt, de andere locaties duiken in het najaar mee in het inclusieproject. Ben jij benieuwd of ze één, twee of drie sterren zullen behalen? Hou dan zeker onze website en de Facebookpagina“s in de gaten!

Maak kennis met Jasmien, onze pedagogisch medewerker!

1 ster
  • Pictogrammen
    • Speelgoed
    • Hoeken
    • Afspraken
    • Communicatie ouders
  • Foto’s begeleiding
  • Daglijn

→ Duidelijkheid & structuur creëren

2 sterren
  • Rusthoek — wegkruiphoekjes
  • Snoezelmateriaal
  • Gebruik time-timer
  • Intagesprek op locatie
  • Kindpaspoort
  • Wenmoment

→ Rust creëren

3 sterren
  • Individueel zorgdossier
  • Maandelijkse observaties
  • Regelmatig overleg met ouders
  • Aandachtsbegeleiders
  • Regelmatig overleg met school/hulpverlening

→ Communicatie & opvolging